onsdag 11 mars 2015

Nyskapande i gammal tappning

Jag har ett par kartonger märkta med:
Saker och ting som inte är som dom borde.
Jag har fiskat i den ena och fann 2 projekt.
 
 En gammal, lång, tung, klumpigt sydd manchesterkjol har fått nytt liv.
Jag tog bort den klumpigt sydda linningen med resår och sydde i en dragkedja bak.
Kapade av ungefär hälften på längden och vips en lätt sommarkjol.


 Ett par byxor i fuskmocka jag aldrig kom överens med, dom fick också nytt liv.
Jag klippte loss benen så nära sömmarna jag kunde, vek benen dubbla och ritade dit kjolmönstret.
Framsidan på byxbenen är fortfarande frampartiet på kjolen och bak är bak.
På så sätt behöll jag dom 2 små sömmarna på bakstyckena på rätt ställe.
Linningen blev inte så mycket att hurra för men dragkedjan på baksidan är på plats och kjolen satt bekvämt när jag provade den.


Kvällskvisten bjöd på ett nytt projekt i en teknik jag inte gjort på ca 10-12 år.
Kan säga att det är som att cykla, har man en gång lärt sig så sitter det.

Härligt rosafärgad ull i 3 lager


Varmvatten blandat med såpa är lätt påstänkt och inrullandet börjar med lätta händer.


 Allt på plats och rullandet börjar, varv efter varv.
Ibland måste jag rulla upp, sträcka och dra i ullen lite, vända på den och rulla med hårdare tryck efter varje koll.


När ullfibrerna väl fäst ihop sig ordentligt påbörjas krympningen.
Hett vatten, löddrande såpa och ett rejält träningspass börjar.

 Sen fuskade jag och sköljde tyget i tvättmaskinen med en skvätt ättika.
Och jo då, jag har en plan för tygstycket.
Fortsättning följer :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar